събота, 21 май 2016 г.

"Короната" от Кийра Кас - Ревю.

 Дойде време да сложим край и на още една поредица. Миналата седмица на пазара излезе петата и последна книга от поредицата ИЗБОРЪТ на Кийра Кас, която беше озаглавена "Короната". Това е продължението на "Наследницата", която развълнува читателите точно преди година. Действията се развиват години след Изборът на принц Максън. Когато Идлин става първата принцеса в Илеа със свой собствен Избор, тя изобщо не очаква, че ще се влюби в някой от тридесет и петимата си ухажори. Началото на надпреварата тя прекарва в отброяване на дните, когато ще може да изпрати всичките по домовете им. Но събитията в двореца я тласкат още повече в светлините на прожекторите и тя осъзнава, че може би не бива да остава сама. Идлин все още не е сигурна, че ще намери щастието по начина, по който са го направили родителите й преди двадесет години. Но понякога сърцето крие изненади... Принцесата скоро ще трябва да направи по-труден и по-важен избор, отколкото някога си е представяла.

ВНИМАНИЕ! Ревюто съдържа спойлери.

 Не знам вие как се чувствате когато завършите цяла поредица, но за мен това чувство е едновременно горчиво и сладко. От една страна си щастлив, че си прочел всички тези книги и си горд от това постижение, но от друга просто си се превързал твърде много към самата история, че ти е трудно да се разделиш с нея. Затова тези финални части наистина изкарват всички емоции на радост и тъга.
 "Короната" беше една от най-дългоочакваните книги за годината. Следя серията още преди издаването и в България и мога да твърдя, че извървя дълъг път. Въпреки че не съм голям фен на поредицата, тя ще ми липсва много. А също така искам за последен път да обърнем внимание на уникалната корица, създадена от американското издателство HarperTeen. Благодаря ви, че години наред създавахте корици, който бяха просто наслада за очите.
 Време е да започнем и със съществената част. Тази книга не е сложна или тежка, напротив много е проста. И да - това е хубаво нещо, нека обясня. Тя се чете толкова бързо и изобщо не се усеща кога я започваш и завършваш. Нека ви напомня, че книгата е антиутопия. Не знам за вас, но щом чуя тази дума аз първо си представям мрачни и лишени от радост светове, а тази история е всичко противоположно на това. Мога да кажа, че е един голям пробив в този жанр.


 Няма как да не разгледаме и развитието на главната героиня Идлин, която е един много особен персонаж. Помня, след издаването на "Наследницата", как всички бяха изненадани от нея, защото тя не беше най-приятният образ в книгата. Напротив, тя беше ужасна - импулсивна, разглезена и определено не знаеше какво иска. Имах чувството тогава, че е изградена като анти-герой. Признавам си, в тази книга Кийра Кас ни изненада. Показа ни промяната й от несигурно и наивно момиче до отговорна кралица. Тази промяна беше повлияна от събитията, които разтърсиха света и - инфаркта на майка й, предателството на Мерид и бягството на брат й. Реалността достигна до нея и тя порасна.
 Обрати и тайнствени разкрития не липсваха и тук. Един от любимите ми неочаквани моменти, беше разкритието за лелята на Идлин. Всичко дойде изведнъж и аз не го очаквах. Друг обрат, който остана в съзнанието ми беше и истината за Хейл и Иън и тяхната връзка. Кийра Кас засяга темата за хомофобията като въвежда герои от LGBT общността. С тях, тя всъщност отразява и дискриминацията на реалният свят. Забелязвам, че тези теми се засягат все по-често  и в нови YA книги.
 Дойде време и за малко критика, защото все пак това съм аз, а никой не е перфектен. Както вече споделих в goodreads, последните глави ми се видяха прибързани. Имах усещането, че авторката е бързала да предаде книгата си на издателството и не е успяла да разгърне последните сцени от "Короната" до пълният им потенциал. Ако беше разгледала последните моменти по-обстойно, може би щеше да получи и максималният брой от пет звезди, но както казах никой не е идеален.
 Най-деликатната тема за мен е самият избор на Идлин. Аз бях отбор Кайл и загубих. Този път бях много внимателен коя страна ще заема и смятах, че съм на правилната. Не мислих, че отношенията между Идлин и Ерик ще имат чак такъв успех. Виждам, че има и други подразнени от този факт, което ме кара да не се чувствам сам. Няма какво да направя, освен да преглътна загубата и да уважа решението на Кас.


 За финал, искам да си кажа сбогом с тази уникална поредица. Въпреки че предизвика много смесени мнения, тя успя да завладее нашата YA общност още с първата си част. Историята ни запозна с най-различни герой и ни разказа не една любовна история с щастлив край - накара ни да вярваме, че всички могат да заживеят щастливо.

Няма коментари:

Публикуване на коментар